Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kétorrú alagútmentő 250 millióért

Az alagutakat annak ellenére kevesen szeretik az autópályákon, hogy már itthon is lehet találkozni velük - igaz az M6-os nyomvonalán előbb egy kupacba kellett lapátolni minden löszt ahhoz, hogy aztán legyen mit átfúrni. De vannak olyan földrajzi adottságú országok, ahol tényleg nem lehet autópályát építeni alagutak nélkül. Mint például Horvátország, amelynek autópályáit nyaranta szinte elárasztják a magyar turisták, és ahol mostantól egy új, szokatlan felépítésű beavatkozó jármű felel a Rijekát az Isztriai-félsziget autópályáival összekötő, 5 kilométer hosszú Ucka-alagút biztonságáért.

A Merkur névre hallgató mentőkocsi legnyilvánvalóbb furcsasága, hogy csak eleje van. Mivel egy tűzvész által súlytott alagútban minden másodperc életet menthet, forgolódás helyett ez, az autó két végére épített, két, teljesen azonos vezetőfülke a legjobb megoldás. Így csak el kell döntenie a sofőrnek, hogy merre akar menni, és azon az ajtón beszállni a kormány mögé.

Mivel egy alagúttűz során a füst és az oxigénhiány a két legnagyobb veszély, a Merkur mindkettővel szemben igyekszik megoldást kínálni. Először is nem levegőt használó belső égésű motor, hanem két 125 lóerős villanymotor hajtja, amelyekkel 60 km/órás végsebességre és nagyjából 200 kilométeres hatótáv megtételére képes. Ezen kívül csekély túlnyomás uralkodik a belsejében, hogy kint tartsa a füstöt, valamint vastag PVC függönyök lógnak a két oldalajtó mögött, hogy ki-beszállásnál is a lehető legkevesebb szennyezett levegő jusson az utastérbe. Odabent egyébként a sofőr és a személyzet mellett 12 utasnak jut hely, és mellé oxigénmaszk, utóbbiakat 14 darab, 50 literes palack látja el friss oxigénnel.

A Merkur gyártója, a németországi Ziegler vállalat szerint a kocsi akár egy méterre is képes megközelíteni a tüzet, ebben a sűrű füstben tájékozódni segítő hőkamerák és az autó környékét vízpermettel hűtő berendezés is a segítségére van. Jó hosszú tehát a Merkur Horvátországban szolgálatba álló első példányának extralistája, de ahogy az egy átlagos autónál is lenni szokott, egyenes arányban áll a vételár összegében található nullák számával. Úgyhogy aki Merkurt szeretne a karácsonyfa alá, kezdhet takarékoskodni, decemberig kerek 800 ezer eurót kell félretennie.

3 Tovább

Vigyázz, maci az úton!

Ha ez így megy tovább, hamarosan új KRESZ-táblábval lesznek kénytelenek megismerkedni az Alpokban autózók. Múlt hétvégén megint egy úton kóborló medve szenvedett balesetet Dél-Tirolban, így az április végi hasonló eset után ez már a második alkalom idén, hogy szokatlan áldozatokhoz kell kivonulniuk a beavatkozóknak.

Ezúttal egy fiatal, 3-4 év körüli medvehímet ért utol a végzete Bolzano közelében, az olaszországi Dél-Tirolban, amikor az úton szabályosan közlekedő autó már nem tudta elkerülni a vele való ütközést. Az állat azonnal elpusztult a péntek éjfél körül történt ütközést követően, és az olasz hatóságok szerint valószínűleg egy múzeumba kerül, ahol preparálva tekinthetik majd meg a látogatók.

Bár a totálkárosra törött és teljesen kiégett autó utasai sértetetlenül megúszták a dolgot, az újabb medvebaleset komolyan aggasztja a régió közlekedési szakembereit. Mivel az utakat szegélyező vadvédő kerítések jelenlegi formájukban szinte semmilyen akadályt nem jelentenek a medvéknek, komolyan fontolóra vették, hogy két méter magas, a mostaniaknál masszívabb kerítésekkel próbálják meg elzárni a gyorsforgalmi utakat az erdő lakóitól. Megjegyzik ugyanakkor, hogy egy kifejlett medve számára még ez sem feltétlenül jelent majd problémát.

0 Tovább

Villeneuve: Húzzatok vissza az iskolába!

Elkezdődött az idei Forma-1-es hétvége Kanadában - és ezzel elkezdődtek a tüntetések is. A már több mint 100 napja a jelentősen emelkedő tandíjak ellen tüntető hallgatók csütörtökön este egy F-1-es celebekkel vastagon megrakott koktélpartit vettek célba, ám a montreali rendőrök is képben voltak, 100 méterre a helyszíntől körbezárták a tömeget, és csak egy óra múlva engedték őket újra útjukra. A tüntetőket átvizsgálása közben több, festékkel megtöltött villanykörte is előkerült, amiket nagy valószínűséggel nem a szelektív hulladéklerakóba vittek volna tulajdonosaik a megmozdulás után. Mintegy 20 embert le is tartóztattak a rendőrök.

A Forma-1-es parti vendégei eközben zavartalanul kortyolták a pezsgőt, és arra is volt idejük, hogy elmondják a véleményüket az újságíróknak. Bernie Ecclestone, aki kényes témákban is ritkán szokott vigyázni a nyelvére, azt mondta, hogy a kanadai diákoknak még így is sokkal jobb dolguk van, mint a briteknek, akiknél teljesen elszálltak a tandíjak, és arra is figyelmeztette a demonstrálókat, hogy még véletlenül se jusson eszükbe verseny közben beszaladni a pályára, szörnyű lenne, ha valaki így vesztené az életét.

Felipe Massa és Mark Webber már politikusabb volt, előbbi szívesen lát mindenkit a pályák szélén, ha rajongókról van szó, Webber pedig azt sajnálta, hogy a tüntetések miatt elmaradó boxutca látogatás a valódi rajongók szórakozását rontja el. A partin ott volt Jacques Villeneuve, a kanadaiak 1997-es világbajnoka is, aki roppant kínosnak tartja a hosszú ideje tartó tüntetéssorozatot, amely szerinte sokat költő turistákat riaszthat el az országtól. Amikor pedig arról kérdezték, hogy mit üzen a demonstrálóknak, annyit mondott: "Húzzatok vissza az iskolába!"

0 Tovább

Csúnyán kiégett egy Mini Budán

Két napja került fel a Youtube-ra ez a videó egy hatalmas lángokkal égő Mini Clubmanről. A három és fél percben benne van minden, ami egy ilyen balesethez hozzátartozik: ijesztően égő autó, kétségbeesett tulajdonos, elképedt bámészkodók és szerencsére a szakszerűen dolgozó tűzoltók is. Bár az autó elejéből nem sok minden maradt a motortérben keletkezett tűz miatt, nagyobb baj nem történt, viszont a tanácstalanul ide-oda futkározó, eltorzult arccal telefonáló tulajdonost így sem irigyeljük.

3 Tovább

Ganajtúró VW Bogár

Íme az emberhajtású autó! Ez a brit Geneco által átalakított Volkswagen Beetle nem benzinnel vagy gázolajjal megy, csupán emberekre van szüksége ahhoz, hogy mozgásba jöjjön. Nem érdemes keresni a lyukakat a padlólemezen, nem lábbal hajtós, mint a Frédi-Béniben, és nem is tolni kell, mint egy matchboxot. A helyzet durvább.

Az van, hogy ez a kocsi az emberi ürülékből fejlődő gázzal üzemel, azaz kis túlzással a WC-ből tankolható. Mivel gázautók már jó ideje léteznek, maga a hajtásmód nem forradalmi, inkább az üzemanyag forrása és előállítása az. A pöcegödör gázait persze kezelni kell, mielőtt a motorba kerülnének (például kivonják belőle a szén-dioxidot), de ha ez megvan, és már csak a metán marad, indulhat a száguldás.

A cég szakemberei szerint a ganajtúró Volkswagen 183 km/órás végsebességre képes, és ha a jelenlegi tesztüzem sikeresen zárul, a tervek szerint teljes flottáját ilyen hajtásúra cseréli az újrahasznosítással foglalkozó vállalat. Hogy hányan dologoznak a cégnél, azt nem tudni, de könnyen lehet, hogy az alkalmazottak kevesek lesznek a flotta fenntartásához, egyetlen autó évi 15 ezer kilométeres futásteljesítményhez ugyanis 70 háztartás szennyvízére van szükség a számítások szerint. Szóval ebből tényleg nem lehet várat építeni.

0 Tovább

AUTÓKRUL

blogavatar

"a tárgy felvilágosítására, minden bal intézetek, bal ideák, bal theoriák kivetkeztetésére"

Utolsó kommentek