A 80-as években született, minden magyar ismeri, viszont az utóbbi időben szinte alig hallunk róla, mi az? Ok, Fluor Tomi majdnem jó, de ez itt egy autós szövegfolyam, úgyhogy a megoldás egy autó. Úgy hívják, Lada 2107, mindenki találkozott már vele életében legalább egyszer, és most szomorú apropóból forog a neve a hírekben.
A helyzet az, hogy kerek 30 év után a múlt héten végleg leállt a gyártása Oroszországban. És ez még akkor is szomorú egy kicsit, ha 30 év pont ötször annyi, mint az autóiparban ma átlagosnak mondható modellciklus. Ráadásul a 07-es csak a 2101-es kódjelű első szovjet autó, az ezerkettes Zsigluli némileg módosított változata volt. Azaz alapjaiban nagyrészt megegyezett a Fiat 124-essel, az 1967-es Év autójával, amit az olaszok sok millió tonna nyersvasért cserébe 1970-ben passzoltak át a Szovjetuniónak, ahol az autóprojekt kedvéért egy tök új várost is felhúztak szinte a semmiből. Ez az Olasz Kommunista Párt egykori vezetőjéről elnevezett Togliatti a Volga partján fekszik, és itt, a Volgai Autógyárban (AvtoVAZ) készültek a Fiat 124-es szovjet leszármazottai. Egészen a múlt hétig.
A 2107-es a legerősebb, legjobban felszerelt változat volt az olasz eredetű Ladák között, annak ellenére, hogy képességei 30 éve sem jelentettek sok jót még a legvisszafogottabb összetételű autóskártya pakliban sem. 1452 köbcentis motorja 75 lóerőt tudott, 100-ra 17 másodperc alatt gyorsult, és aki bírta a zajt, meg nem jött rá a frász a tehervonatéhoz hasonló irányíthatóságtól sem, az akár 150-nel is hasíthatott vele a SZOT-üdülőbe. Belül fordulatszámmérő, olajnyomásjelző, négyküllős kormány és plüsskárpitok jelentették a fukar kezekkel mért luxust, kívülről meg a vaskos króm hűtőrács és a még ma is cool fényszórótörlő lapátok mutatták, hogy ennek a ladásnak mennyire bejött az élet.
A 2107-esnek a tervek szerint már 2009-ben ki kellett volna futnia, de ennek ellenére még adott neki egy felejthetetlen évet a sors: 2010-ben 136 ezret adtak el belőle Oroszországban. (Csak összehasonlításképpen: Magyarországon harmadennyi autó fogyott 2010-ben. Az összes márkából együttvéve) 2011-ben azonban már nem ment ilyen jól a bolt, az idei első negyedévben ráadásul még ahhoz képet is 76 százalékos volt a visszaesés, úgyhogy Togliattiban a gyártás leállítása mellett döntöttek. Szóval a 2107-es 30 évig húzta, és ha megkérdeznénk, biztosan azt mondaná, köszöni, nagyon szép élete volt.
Neked mi a legjobb emléked a 07-esről?
Utolsó kommentek