Az alagutakat annak ellenére kevesen szeretik az autópályákon, hogy már itthon is lehet találkozni velük - igaz az M6-os nyomvonalán előbb egy kupacba kellett lapátolni minden löszt ahhoz, hogy aztán legyen mit átfúrni. De vannak olyan földrajzi adottságú országok, ahol tényleg nem lehet autópályát építeni alagutak nélkül. Mint például Horvátország, amelynek autópályáit nyaranta szinte elárasztják a magyar turisták, és ahol mostantól egy új, szokatlan felépítésű beavatkozó jármű felel a Rijekát az Isztriai-félsziget autópályáival összekötő, 5 kilométer hosszú Ucka-alagút biztonságáért.

A Merkur névre hallgató mentőkocsi legnyilvánvalóbb furcsasága, hogy csak eleje van. Mivel egy tűzvész által súlytott alagútban minden másodperc életet menthet, forgolódás helyett ez, az autó két végére épített, két, teljesen azonos vezetőfülke a legjobb megoldás. Így csak el kell döntenie a sofőrnek, hogy merre akar menni, és azon az ajtón beszállni a kormány mögé.

Mivel egy alagúttűz során a füst és az oxigénhiány a két legnagyobb veszély, a Merkur mindkettővel szemben igyekszik megoldást kínálni. Először is nem levegőt használó belső égésű motor, hanem két 125 lóerős villanymotor hajtja, amelyekkel 60 km/órás végsebességre és nagyjából 200 kilométeres hatótáv megtételére képes. Ezen kívül csekély túlnyomás uralkodik a belsejében, hogy kint tartsa a füstöt, valamint vastag PVC függönyök lógnak a két oldalajtó mögött, hogy ki-beszállásnál is a lehető legkevesebb szennyezett levegő jusson az utastérbe. Odabent egyébként a sofőr és a személyzet mellett 12 utasnak jut hely, és mellé oxigénmaszk, utóbbiakat 14 darab, 50 literes palack látja el friss oxigénnel.

A Merkur gyártója, a németországi Ziegler vállalat szerint a kocsi akár egy méterre is képes megközelíteni a tüzet, ebben a sűrű füstben tájékozódni segítő hőkamerák és az autó környékét vízpermettel hűtő berendezés is a segítségére van. Jó hosszú tehát a Merkur Horvátországban szolgálatba álló első példányának extralistája, de ahogy az egy átlagos autónál is lenni szokott, egyenes arányban áll a vételár összegében található nullák számával. Úgyhogy aki Merkurt szeretne a karácsonyfa alá, kezdhet takarékoskodni, decemberig kerek 800 ezer eurót kell félretennie.